بیوگرافی فریدون محرابی

فریدون محرابی، تاریخ تولد خود را در هیچ جا ذکر نکرده ، وی لیسانس بازیگری را از دانشگاه هنر و معماری و فوق‌لیسانس کارگردانی و بازیگری را از دانشکده سینما و تئاتر دریافت کرده است. او اگرچه در سریال‌هایی چون مدار صفر درجه، مرگ تدریجی یک رویا، به کجا چنین شتابان، آشپزباشی ، خانه بی پرنده و کارهای تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است، اما در واقع محرابی به عنوان یکی از بازیگران و کارگردان‌های مطرح رادیویی به حساب می‌آید که سال‌هاست نقش‌های متنوع رادیویی را پشت میکروفن مرکز نمایش رادیویی به واقعیت تبدیل کرده و کارگردانی نمایش‌های رادیویی مختلفی را عهده‌دار بوده است.

مصاحبه با فریدون محرابی در ادامه مطلب

چطور از دنیای کارگردانی نمایش به عرصه تصویر رفتید؟

واقعیت این است که من در رشته تئاتر تحصیل کرده‌ام و اولین کار حرفه‌ای من از تئاتر شروع شد و در دیگر عرصه‌های هنری نیز ادامه پیدا کرد.

حضور همزمانتان در ۲ سریال آشپزباشی و به کجا چنین شتابان را با ۲ شخصیت متفاوت از دید مخاطبان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من از این اتفاق خوشحالم و این قضیه کاملا اتفاقی پیش آمد، اما بازی در ۲ نقش مثبت و منفی برای من خیلی جذاب است. چون فکر می‌کنم توانمندی‌های بیشتر از این هم دارم و امیدوارم بتوانم حتی در یک فیلم یا سریال چندین نقش متفاوت بازی کنم و به این قضیه معتقدم که همیشه ساده‌ترین راه بهترین نیست.

درباره شخصیت کیوان در سریال به کجا چنین شتابان صحبت کنید و این که این نقش چقدر به زندگی خودتان نزدیک است؟

این نقش از شخصیت واقعی خودم بسیار دور بود، چون من در زندگیم حتی یک سیگار هم نکشیده‌ام و برای همین در رسیدن به نقش نیاز به تمرین‌ها و تحقیقات زیادی داشتم تا بدانم یک جوان با خصوصیات «کیوان» در موقعیت‌های مختلف زندگی‌اش چه واکنش‌هایی دارد و از لحاظ کیفیت رفتاری چطور عمل می‌کند.

نمایش رادیو نسبت به تلویزیون چقدر متفاوت است؟

در رادیو اساسا تمام جنبه‌های تصویری باید به گونه‌ای طراحی شود که در ذهن مخاطب شکل گیرد و باورپذیری برای مخاطب داشته باشد که این تصویرسازی و ایجاد تخیل بیشتر از بعضی جهات سخت‌تر و وقتی از تکنیک استفاده می‌شود آسان‌تر است، اما در این میان کارگردانی تصویر بحثی تخصصی و طولانی دارد که همه اتفاقات تصویری در جلوی دوربین رخ می‌دهد و این فرآیندی است از تلاش گروهی که پشت دوربین این فضا را مهیا می‌کنند.

کارگردانی چه نوع نمایشی در رادیو برایتان جذاب است؟

کارگردانی اکثر نمایش‌هایی را که انجام می‌دهم برایم جذاب است که از میان آن نمایش رادیویی «ربه‌کا» که در ۲۱ قسمت و «شاه‌لیر» که در ۴ قسمت نوشته شده برایم جذاب‌تر بود.

دوست دارید سال جدید چه نوع نمایش‌هایی را برای رادیو تولید کنید؟

دوست دارم برخی نمایش‌هایی که درباره مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی روز جامعه هستند برای رادیو تولید کنم.

در حال حاضر مشغول چه کار تصویری برای تلویزیون هستید؟

در سریال «خانه بی‌پرنده» به کارگردانی کاظم معصومی که برای شبکه تهران تولید می‌شود بازی می‌کنم.

تا چه حد هنرمند بودن به زندگی هنرمندانه هم کمک می‌کند؟

من اعتقاد دارم ما در زمانه‌‌ای زندگی می‌کنیم که هنرمندانه‌زیستن ‌گاه دشوارتر از خلق یک اثر هنری است، به هر حال برای من این مهم است که قبل از هنرمند شدن،‌ هنر زندگی‌کردن را داشته باشم.

واکنش مردم نسبت به شما چگونه است؟

گاهی اوقات از لطف و مهربانی‌شان خجالت می‌کشم،‌ به نظر مردم بازیگران با مردم عادی فرق دارند که معمولا این ‌طور نیست ولی هنرمندان هم از نظر توانمندی و هم از نظر خصایص نیک انسانی باید ظرفیتی داشته باشند که بتوانند این لطف مردم را پاسخگو باشند.

تحصیلات چقدر به کیفیت کار یک هنرمند در عرصه بازیگری، کارگردانی یا دیگر عرصه‌ها کمک می‌کند؟

الزاما تحصیلات در کار یک هنرمند کافی نیست، اما می‌تواند به او در رسیدن به اهدافش کمک کند، چون خلق یک اثر نیاز به شرایط خاص و خلاقیت ویژه‌‌ای دارد. هنر بسیار ارزشمند و نامحدود است و نیاز به عشق و زحمت فراوان دارد که انسان بتواند به درک وسیع‌تری از زندگی و کائنات برسد.

گرد آوری: www.shamdooni.com

ارسال شده در تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۸۹

مطالب مرتبط:
بدون نظر بیوگرافی و مصاحبه با فریدون محرابی


+ 9 = 14



صفحه 1 از 11

جاوا اسكریپت