بیوگرافی زنده یاد محمود بنفشه خواه

محمود بنفشه‌خواه در ۲۷ مهر ۱۳۲۱ در تهران زاده شد. تحصیلات وی در رشته حسابداری بوده ، او برادر غلامرضا بنفشه خواه و عموی بیژن بنفشه خواه بود ،نخستین فعالیت هنری او، بازی در نمایش «در اعماق» (مهین اسکویی) در سال ۱۳۵۲ بود.او بازی در تلویزیون را در سال ۱۳۶۵ با بازی در نقش کوتاهی در سریال ماجراهای آقای خیرخواه و بازی در سینما را از سال ۱۳۷۰ با بازی در فیلم مدرسه پیرمردها آغاز کرد. آخرین حضور بنفشه‌خواه در سینما، بازی در فیلم پسر آدم، دختر حوا به کارگردانی رامبد جوان در سال ۱۳۸۷ بود. او عضو انجمن بازیگران سینمای ایران، خانه سینما و خانه تئاتر بود. بنفشه‌خواه نزدیک به ۴۰ سال در عرصه‌های مختلف سینما و تئاتر حضور داشت.او پس از یکسال بیماری در نخستین ساعات روز چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ بر اثر ایست قلبی درگذشت.

فیلم شناسی

فیلم سینمایی

مجموعه تلویزیونی

بیوگرافی غلامرضا بنفشه خواه

رضا بنفشه خواه متولد سال ۱۳۲۲ در تهران است ، وی برادر مرحوم محمود بنفشه خواه و پدر بیژن بنفشه خواه است ،وی بعد از گرفتن دیپلم در سال ۱۳۴۲ از هنرکده آزاد هنرپیشگی آناهیتا فارغ التحصیل شد.رضا بنفشه خواه نخستین کار تئاتری‌اش را با بازی در نمایشنامه‌ای در سال ۱۳۴۲ به کارگردانی مصطفی اسکویی انجام داد.وی سپس در تعدادی نمایش از جمله عروسی فیگارو، گرگ‌ها و بره‌ها سی زیف و مرگ، روغن نهنگ و تانیا بازی کرده است.در سال ۱۳۶۳ با بازی در فیلم مکافات وارد سینما شد.

بخشی از فیلم شناسی

بیوگرافی بیژن بنفشه خواه

بیژن بنفشه خواه متولد فروردین سال ۱۳۵۲ در تهران است ، متاهل است ، بیژن بنفشه‌خواه از بازیگران طنز است که توانسته طی سال‌ها فعالیتش،‌ جایگاه خود را پیدا کند و خاطرات خوشی را برای مخاطبانش بر جای بگذارد. او پسر رضا بنفشه‌خواه و برادرزاده مرحوم محمود بنفشه‌خواه بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون است، اگرچه این هنرمند توانا هیچ‌وقت از این موضوع به نفع خودش استفاده نکرده و به قول خودش برای اولین کارش تست داده و با پارتی بازی وارد این عرصه نشده است.

بخشی از فیلم شناسی

فیلم سینمایی رقص شیطان (اسماعیل براری، ۱۳۷۹)
- جنگ ۳۹ (داریوش کاردان، ۱۳۷۳)
- این چند نفر (مهران غفوریان)
- حرف تو حرف (مهران غفوریان)
- بدون شرح (مهدی مظلومی، ۱۳۸۰)
- آروزهای شیرین (سیدوحید حسینی، ۱۳۸۶)
- تعطیلات پردردسر (تله فیلم، ۱۳۸۵)
۱۳۹۰- مجموعه ساختمان پزشکان
۱۳۹۰- مجموعه قهوه تلخ
۱۳۹۰- خانه اجاره ای

مصاحبه با بیژن بنفشه خواه در ادامه مطلب

گفتگو با بیژن بنفشه‌خواه، بازیگر سینما و تلویزیون آثار سینما و تلویزیون بی‌حساب و کتاب ساخته می‌شوند

آقای بنفشه‌خواه، خیلی از بازیگران علت بازی کردن در یک نقش بد و ارائه دادن یک بازی ضعیف را غم نان و اجبار برای ادامه حیات می‌دانند، نظر شما چیست؟

طبعا همه بازیگران دوست دارند بازی‌هایشان شاخص و برجسته باشد. این از خصوصیات آدمیزاد است که دوست دارد حرکتش در زندگی رو به جلو و بالا باشد اما واقعیت این است که بازیگرها هم باید زندگی کنند. پس مسئله مالی را نمی‌توان نادیده گرفت.مسئله بعد این است که تولید فیلم‌های خوب در این زمان بسیار کم شده و اگر بازیگری، همه کارهای بد را رد کند متاسفانه فراموش و از دور خارج می‌شود. گاهی همه عوامل خوب است، یعنی فیلمنامه خوب است، نقش خوب است اما نتیجه‌ای که ازآن کار حاصل می‌شود ، به هزار و یک دلیل اصلا موجه نیست و نتیجه بدی به دست می‌آ‌ید و گاهی همان کار یکی از موارد تیره‌کاری بازیگر می‌شود اما در مورد اینکه خود بازیگر می‌داند که می‌رود در یک کار ضعیف و در نقش ضعیف بازی کند، بر می‌گردد به نظرات شخصی او. قطعا هزینه‌های زندگی و ترس از کمرنگ شدن در عرصه سینما و تلویزیون می‌تواند یکی از دلایل حضور بازیگران در کارهای ضعیف باشد.

از تازه‌ترین کارهایتان برایمان بگویید؟

در سریال راه طولانی خانه به کارگردانی رضا کریمی در نقش یک دلارفروش بازی می‌کنم.

یعنی یک نقش جدی؟

بله،یک نقش جدی و معمولی.

در این سال‌ها چقدر نقش‌های متفاوت بازی کرده‌اید و چه زمان‌هایی یک نقش را تکرار کرده‌اید؟

یک زمانی نقش‌های شبیه به هم زیاد بازی کردم اما پس از آن دیگر سعی کردم همه جور نقش‌هایی را امتحان کنم.

علت کم کاری‌تان در سینما و تلویزیون چیست؟

می‌خواهم نسبت به نقش‌هایم محتاط‌تر عمل کنم.

یعنی می‌خواهید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنید؟

بله، دقیقا همین‌طور است. دوست دارم کاری که می‌کنم قابل دفاع باشد و بازی در آن کار حداقل یک توجیه منطقی برایم به دنبال داشته باشد.

گرایش شما بیشتر به سوی چه جور نقش‌هایی است؟

ببینید در حرفه ما،‌ فیلمنامه حرف اصلی را می‌زند و تعیین کننده خیلی چیزهاست و بعد از آن توانایی کارگردان. بنابراین اگر فیلمنامه و کارگردان خوب باشند حتما نقش هم خوب است و نوع آن دیگر خیلی تفاوت نمی‌کند.

خیلی از بازیگران هم نسل شما علاوه بر بازیگری، کارگردانی هم می‌کنند آیا شما دغدغه کارگردانی ندارید؟

نه من همین که بتوانم بازیگر قابلی باشم و خودم را در دل مردم جا کنم شاهکار کرده‌ام. کارگردانی از عهده من بر نمی‌آید.

ساختمان پزشکان چطور تجربه‌ای بود؟

تجربه‌ای خوب در کنار سروش صحت، مگر می‌تواند بد باشد. ساختمان پزشکان را دوست داشتم چون سریال بی‌ریایی بود و انگیزه اصلی‌ام هم برای پذیرش این کار، سروش بود. نقش خوبی به من سپرده شده بود و دوست داشتم این نقش را بازی کنم و این اتفاق هم افتاد.

از روندی که تا امروز طی کرده‌اید راضی هستید؟

طی این همه مدت من تلاش کرده‌ام که کارخوب انجام دهم و انتخاب‌های درستی داشته باشم. بعضی وقت‌ها نقش‌هایی که پیشنهاد می‌شود در نهایت آن چیزی نمی‌شود که در فیلمنامه طراحی شده، در این مواقع است که فقط خستگی کار روی دوشم می‌ماند.

بیشتر خودتان را یک بازیگر سینمایی می‌دانید یا تلویزیونی؟

خیلی این مسئله برایم فرقی نمی‌کند هرچند که نگاه اصلی‌ام به سمت سینماست اما بازی در سینما هم خیلی خوشحالم نمی‌کند،‌ چون کارهای سینمایی‌مان هم متاسفانه نازل شده‌اند و چیزی برای مخاطب ندارند.

کار کردن با سروش صحت برای شما به عنوان یک بازیگر راحت بود؟

بله، او توجه ویژه‌ای به فیلمنامه داشت و خیلی خوب فضاها را طراحی کرده و احساس مسئولیت زیادی نسبت به کارش داشت.

برای انتخاب یک نقش معمولا چقدر قضاوت نهایی مخاطبانتان را در نظر می‌گیرید؟

خیلی زیاد. اگر این مسئله برایم اهمیتی نداشت پرکارتر از امروز بودم. مخاطب برای من قابل احترام است و ترجیح می‌دهم بگویند کم کار هستم تا اینکه در همه جور کاری بازی کنم و از چشم مخاطب بیفتم.

من فکر می‌کنم اگر بخواهید با همین حساسیت کارهایتان را انتخاب کنید خیلی نمی‌توانید بازیگر پرکاری باشید و ممکن است حتی فراموش هم بشوید؟

بله، شاید اما با این شرایط واقعا ترجیح می‌دهم کم کار بمانم. من دوست ندارم هنرم را بفروشم، حتی به قیمت اینکه فراموش شوم.

اگر بخواهید از فعالیت هنری‌تان در این سال‌ها تصویری بکشید چه چیزی خواهید کشید و از چه رنگ‌هایی در آن استفاده خواهید کرد؟

یک قسمت‌هایی را خیلی زیبا و شفاف می‌کشم و در آن از رنگ‌های شاد و گرم استفاده خواهم کرد و یک قسمت‌هایی را هم خیلی خاکستری و بی‌تفاوت می‌کشم چون مسیری که در طول این سال‌ها طی کرده‌ام فراز و نشیب‌های زیادی داشته است.

در زمان کار با کارگردان هم پیشنهادات خود را در جهت بهتر شدن نقش می‌دهید؟

خیر، چون دوست ندارم کارگردان را حین کار کلافه کنم. او کارها و مسئولیت دیگری هم دارد،‌البته ممکن است سر چیزهای کوچکی از او نظر بخواهم، همین. اصولا سعی می‌کنم قبل از کار با کارگردانم به یک نظر مشترک درباره نقش برسم.

بسیاری از بازیگران،‌توان، تخصص و استعداد بازی را ندارند و فقط به واسطه داشتن چهره‌ای خاص از آنها استفاده یا به تعبیری سوء استفاده می‌شود و پشت این صورت مسئله به ظاهر ساده وقایع شرم‌آ‌وری وجود دارد. نظر شما در این مورد چیست؟

امروزه متاسفانه آثار تلویزیونی و سینمایی و افرادی که در آنها بازی می‌کنند بی‌حساب و کتاب هستند. مهم این است که چه کسانی با چهره ای که دارند چه زیبا و … می‌مانند. کسانی که توان و قابلیت‌ بازی را دارند و برای رسیدن به جایگاه فعلی‌شان واقعا زحمت کشیده‌اند می‌مانند و ماندگار می‌شوند.

یکی از مهمترین اتفاقات دوران بازیگری شما حضور در سریال ساختمان پزشکان به کارگردانی آقای صحت بود که شما را در میان مخاطبان و حتی منتقدان کاملا شناخته شده کرد.

فکر می‌کنید چه عواملی باید دست به دست هم دهد تا دوباره اتفاقی مثل سریال ساختمان پزشکان برای بیژن بنفشه‌خواه در تلویزیون رخ دهد؟

درباره این سریال واقعا چون همه چیز سر جایش بود و بهترین‌ها در کنار هم قرار گرفته بودند نتیجه آن‌گونه که همه دیدند شد.

در درجه اول انتخاب من، انتخاب درستی بوده و نقش‌هایم در این کارها وجوه کامل برای دیده شدن نزد مخاطب را داشته است و آنها را با تمام انرژی بازی کرده‌ام. دوست دارم به هر قیمتی کاراکترهای متفاوت را تجربه کنم حتی اگر بدانم این متفاوت بودن ممکن است به اضافه شدن کار متوسط یا ضعیفی در کارنامه کاری‌ام بینجامد.

منبع مصاحبه : رسالت نیوز-ناهید جعفرپورکامی

گرد آوری: www.shamdooni.com

ارسال شده در تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۳۹۰

مطالب مرتبط:

بدون نظر بیوگرافی و مصاحبه با مریم کاویانی


+ 6 = 9



صفحه 1 از 11

جاوا اسكریپت